Informatie voor patiënten

Op deze pagina hebben we de meestgestelde vragen voor patiënten op een rij gezet.
Staat u vraag er niet tussen? We vragen u dan contact op te nemen via ons algemene nummer (020 512 9111) en dan helpen we u graag verder.  

Algemene lijn
Inmiddels breiden we de chemo- en immuuntherapie behandelingen weer uit. Operaties gaan door zoals gepland. In niet urgente situaties kan een behandeling nog wel worden uitgesteld. Ziekenhuizen over de hele wereld delen hun ervaringen en wij stellen aan de hand daarvan ons beleid bij als dat nodig is.

Algemene informatie

Is het veilig om naar het Antoni van Leeuwenhoek te komen?

Ja het is veilig om naar ons ziekenhuis te komen. Wij zetten alles op alles om het coronavirus buiten de deur te houden. Als we als AVL coronavrij blijven, kunnen onze behandelingen en operaties doorgaan.  

We nemen extra maatregelen om verspreiding met het coronavirus te voorkomen. Staat er voor u een afspraak of opname in het AVL gepland? Dan nemen wij een dag van tevoren telefonisch contact met u op met de vraag of u klachten heeft die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus. Wij beoordelen eventuele klachten en bekijken of uw afspraak door kan gaan.

Ben ik als patiënt met kanker extra kwetsbaar?

Er zijn geen aanwijzingen dat mensen met kanker meer kans hebben om een infectie met het coronavirus te krijgen en ook niet dat een corona-infectie ernstiger verloopt bij mensen met kanker.

Wel is het zo dat een corona-infectie vaker ernstig verloopt bij mensen boven de 60 jaar en bij mensen met andere aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, longziekten en overgewicht. Voor iedereen is het belangrijk om 1,5 meter afstand te houden, handen te wassen en bij klachten van koorts, hoesten en kortademigheid thuis te blijven. Patiënten met kanker moeten bij klachten contact opnemen met hun huisarts of het ziekenhuis.

Ik voel me bezorgd en angstig, wat kan ik hier aan doen?

De uitbraak van het coronavirus kan als erg stressvol ervaren worden, zeker nu de pandemie nog steeds gaande is en uitzicht op wanneer het voorbij zal zijn onduidelijk is. Alle gangbare patronen die ons dagelijks leven structuur en zin geven, raken ontwricht. Iedereen reageert hier anders op. Zo kan het coronavirus gevoelens van angst en onzekerheid oproepen. Juist omdat u zich als patiënt of als naaste al in een onzekere situatie bevindt en (dagelijks) de dreiging van de kanker ervaart, kan de dreiging van het coronavirus dit gevoel van onzekerheid versterken of u zelfs overweldigen. Dit is een normale reactie op een abnormale situatie. Er zijn allerlei reacties mogelijk op psychisch, emotioneel en existentieel vlak, zoals een gevoel van controleverlies, vervreemding en eenzaamheid, vanwege de afname van persoonlijke aandacht en gewone structuren. Ook een onbestemde angst komt voor, te vergelijken met het gevoel tijdens de diagnosestelling, of het voelen van een voortdurende spanning en alertheid, waardoor het niet lukt om tot rust te komen. Andere emoties zijn boosheid (omdat een behandeling is uitgesteld of aangepast vanwege het coronavirus) en zorgen (om zelf ziek te worden of om naasten die besmet zijn geraakt of kunnen raken met het virus).

In deze flyer staan een aantal praktische tips en handvatten over wat u kunt doen bij angst en zorgen:

Bent u patiënt, of naaste van een patiënt, en bent u zeer angstig of loopt u vast in uw angst? Dan kunt u contact opnemen met het Centrum voor Kwaliteit van Leven door een mail te sturen naar ondersteuningsconsulent@nki.nl. De ondersteuningsconsulenten luisteren naar u en denken met u mee over hoe om te gaan met uw situatie. Eventueel verwijzen zij u door voor verdere psychosociale zorg of behandeling.

Moeten mijn zorgverlener, mijn begeleider en ik een mondneusmasker op als ik slechthorend ben en afhankelijk van liplezen?

Als u slechthorend bent en afhankelijk van liplezen, dan kan de zorgverlener een faceshield dragen. Liplezen is dan gewoon mogelijk.

Als u i.v.m. gezondheidsredenen geen mondneusmasker kunt dragen, dan mag deze af in de spreekkamer. Zolang u maar 1,5 meter afstand houdt. U kunt natuurlijk ook een eigen faceshield gebruiken.

Neemt u een begeleider mee? Dan moet de begeleider het gehele bezoek een mondneusmasker dragen. Natuurlijk mag de begeleider ook een eigen faceshield dragen.

Informatie over de behandeling

Worden er behandelingen uitgesteld?

De behandelingen gaan door, we nemen wel meer voorzorgsmaatregelen, zoals minder mensen op de polikliniek, vaker telefonische of videoconsulten, minder bezoekers in het ziekenhuis en minder begeleiders mee naar onderzoeken. Ook vragen we mensen voor een onderzoek of een behandeling naar klachten die kunnen passen bij corona en meten we bij iedereen de temperatuur bij binnenkomst.

Als iemand een corona-infectie heeft, wordt een behandeling of operatie uitgesteld. Ook kan een behandeling worden uitgesteld als iemand mogelijk besmet is geraakt. In dat geval zal er een test worden gedaan om te zien of er sprake is van een corona-infectie.

Sommige niet dringende behandelingen (bijvoorbeeld preventieve operaties of cosmetische hersteloperaties) worden ook nog uitgesteld als dat geen invloed heeft op de behandeling van kanker.

Ik word momenteel of binnenkort behandeld (operatie, chemotherapie of immuuntherapie). Gaat dit door?

De behandelingen (als operatie, chemotherapie en immuuntherapie) gaan door. We nemen een dag van tevoren telefonisch contact met u op met de vraag of u klachten heeft die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus. Wij beoordelen eventuele klachten en bekijken of de afspraak door kan gaan. Zo nodig treffen we adequate beschermingsmaartregelen. In individuele situaties kan uw dokter besluiten dat het voor u beter is om een behandeling niet door te zetten. Bespreek dat dan met uw eigen behandelaar.

Wanneer is een telefonisch consult/ videoconsult een goed alternatief voor een bezoek aan het AVL?

Om de kans op besmetting met het coronavirus zo klein mogelijk te maken, brengen we het aantal mensen in het ziekenhuis zoveel als mogelijk terug. Om die reden zetten we poliklinische consulten in veel gevallen om in telefonische consulten/ videoconsulten. Dit kan vaak heel goed als het gaat om het bespreken van bijwerkingen van de behandeling, de uitslag van een onderzoek over de voortgang van de behandeling door te geven of vragen van patiënten te beantwoorden.

Is het mogelijk om in een studie behandeld te worden?

Ja, de meeste studiebehandelingen in het ziekenhuis kunnen weer worden gegeven zoals voor de coronavirus uitbraak het geval was. In individuele situaties kan uw arts besluiten dat een studiebehandeling nog niet door kan gaan. In dat geval zal uw arts dat met u bespreken en uitleggen welke alternatieven er zijn.

videostill videoconsulten
videostill informatiebijeenkomst corona

Online informatiebijeenkomst

U kunt onze online informatiebijeenkomst over corona hier terugkijken. Hierbij worden vragen van patiënten over corona door verschillende specialisten van het AVL behandeld.

Informatie faciliteiten ziekenhuis

Kan ik gebruikmaken van de Shuttle Service in het AVL?

Vanwege corona rijdt de shuttle tijdelijk niet. Bent u slecht ter been, dan kan uw begeleider u voor de deur afzetten.

Kan ik iets kopen in het restaurant?

U kunt niet meer – vanwege de aangescherpte coronamaatregelen - in het restaurant zitten, maar wel een snack, broodje of wat te drinken afhalen. U vindt het restaurant aan het einde van de centrale hal. Ook is onze koffiebar in de hal geopend. Hier kunt u o.a. koffie en thee krijgen. In de hal van het Antoni van Leeuwenhoek zijn overal zitplaatsen waar u uw drinken of eten kunt nuttigen.

Second opinion/ doorverwijzing

Kan mijn huisarts of specialist mij doorsturen naar het Antoni van Leeuwenhoek?

Dit kan. Dit is niet anders dan anders. Indien u geen actieve behandeling meer krijgt, maar wel jaarlijks wordt gecontroleerd, en u heeft klachten die mogelijk zouden kunnen passen bij een corona-infectie, dan adviseren wij u eerst met uw huisarts contact op te nemen.

Kan ik voor een second opinion naar het Antoni van Leeuwenhoek komen?

Een second opinion kan net als anders door uw eigen specialist of huisarts worden aangevraagd. Op dit moment is het echter niet altijd mogelijk om een second opinion te verrichten en we zullen daarom vaker dan gebruikelijk verzoeken afwijzen. In dat geval is het wel altijd mogelijk dat uw eigen specialist telefonisch contact opneemt om te overleggen met een van de specialisten uit het AVL.

Kan het AVL mijn behandeling overnemen?

Indien een behandeling in het eigen ziekenhuis niet mogelijk is en niet uitgesteld kan worden dan kan de eigen specialist overleggen met de specialisten in het AVL om te bespreken of de behandeling in het AVL kan worden overgenomen.