Second opinion

Een second opinion is een tweede mening over uw medische situatie van een specialist bij het AVL. Deze tweede mening kan gaan over de voorgestelde behandeling of uw diagnose.

Bij een second opinion krijgt u een tweede mening van onze specialist. Is onze mening hetzelfde als dat van uw huidige ziekenhuis? Dan blijft u automatisch patiënt bij het huidige ziekenhuis. Hebben wij een andere mening en wilt u graag bij ons verder gaan met uw behandeling? Dan kunt u hierover in gesprek met de specialist van het AVL.

Als u een second opinion wilt aanvragen heeft u een verwijzing nodig. We leggen hieronder uit hoe dit werkt.

Hoe vraag ik een second opinion aan?

  • Stap 1: aanvraag

    U vraagt de verwijzing aan bij uw behandelend arts. Dit doet u bij hij ziekenhuis waar u nu patiënt bent.

    Geef aan uw arts door als u nog extra vragen heeft voor het AVL. De arts noteert dit bij de verwijzing voor de second opinion. U kunt aan uw arts vragen of hij/zij wil laten weten zodra de verwijzing en uw medische dossier naar ons zijn verstuurd.

    Wilt u een Second Opinion aanvragen via uw huisarts of vanuit het buitenland, of wordt u gevraagd om zelf de gegevens te verstrekken? Lees dan verder.

  • Stap 2: beoordeling

    Wij bekijken uw medische gegevens en wijzen een specialist toe die bij uw situatie past. U kunt een voorkeur voor een arts doorgeven. Wij kunnen niet garanderen of u bij deze specialist terecht kan.

    De beoordeling duurt ongeveer vijf werkdagen. Daarna hoort u of wij de second opinion kunnen doen. Heeft uw huisarts u verwezen? Dan kan het langer duren.

  • Stap 3: contact

    Meestal nodigen wij u na de beoordeling van uw medische gegevens uit voor een gesprek met één van onze specialisten. Dat kan hier in het ziekenhuis zijn, of via telefoon of video. Soms nodigen we u niet uit. Dan krijgt u bericht en uitleg.

    Vraag uw zorgverzekering of zij de kosten van de second opinion betalen. Veel verzekeraars vergoeden meestal één second opinion per jaar.

Het verschil tussen een Second Opinion of overname van behandeling

Second Opinion

Bij een second opinion beoordelen onze specialisten uw medische gegevens. Uw behandeling wordt niet overgenomen door het Antoni van Leeuwenhoek. Uw huidige ziekenhuis blijft u tijdens en na uw second opinion behandelen. Tijdens uw second opinion consult kunt u wel uw mogelijkheden voor eventuele overname bespreken met onze arts.

Overname

Overname betekent dat het AVL uw zorg overneemt van uw eigen ziekenhuis. Soms werken wij samen met een ziekenhuis bij u in de buurt, bijvoorbeeld als u ver moet reizen naar het AVL. Bespreek met uw specialist bij het AVL of dat mogelijk is.

Bij een verzoek tot overname bekijken wij uw gegevens om te zien of wij u kunnen overnemen. Wij kijken bijvoorbeeld naar de expertise die u nodig heeft, onze beschikbaarheid en de benodigde snelheid van uw behandeling. Totdat u bent overgenomen blijft uw huidige ziekenhuis u behandelen.

U kunt direct een overname aanvragen bij uw huidige ziekenhuis. U hoeft niet eerst een second opinion te laten doen, maar het mag wel. 

Veelgestelde vragen bij een second opinion

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen bij een second opinion.

U kunt uw vraag ook stellen aan onze Chatbot Anne.

Hoe kunnen we u helpen?

Second opinion aanvragen

Wanneer vraag ik een second opinion aan?

Als u een tweede mening wilt over uw diagnose of (een deel van) uw behandeling.  Of als u wilt weten of u mee kunt doen aan een klinische studie (trial). Met een second opinion kunt u uw opties vergelijken. Iedereen in Nederland mag om een second opinion vragen.

Als u een second opinion wilt over uw behandelplan, moeten alle onderzoeken en uitslagen klaar zijn en is er een behandelplan opgesteld voor u.

Als u alleen een second opinion wilt over uw diagnose, is het niet noodzakelijk dat er al een behandelplan is.

Hoe vraag ik een second opinion aan?

Het is beter als de arts van uw ziekenhuis de verwijzing regelt. Een huisarts heeft vaak niet alle medische gegevens die wij nodig hebben. Die vragen wij dan later op, en dat duurt langer. Niet elke huisarts is hiertoe bereid omdat het in principe de verantwoordelijkheid van uw ziekenhuis is.

Uw arts stuurt alle gegevens digitaal naar ons via de verwijzerspagina op onze website. Wij beoordelen uw gegevens in ongeveer vijf werkdagen. Daarna hoort u wanneer uw gesprek met onze specialist is. Als we u niet uitnodigen voor een gesprek ontvangt u hier ook bericht en uitleg over.

Hoe lang moet ik wachten op mijn second opinion?

We weten pas hoe lang u moet wachten als uw medische gegevens beoordeeld zijn. De arts bepaalt dan of aanvullend onderzoek nodig is. Uw wachttijd hangt ook af van de beschikbaarheid van de specialist die het beste bij uw situatie past.

Wij beoordelen uw gegevens in ongeveer 5 werkdagen. Daarna hoort u de datum van uw afspraak. Heel soms vinden wij dat er extra onderzoek nodig is om onze mening te kunnen geven. Deze datum hoort u dan ook van ons.

Op onze website vindt u meer informatie over de gemiddelde wachttijd voor een second opinion per kankersoort. Deze tijden zijn richtlijnen. Het kan zijn dat de wachttijd voor uw situatie anders is.

Kan ik een second opinion ook aanvragen via mijn huisarts?

U kunt ook uw huisarts vragen om een verwijzing. Doe dit alleen als uw eigen specialist vanuit het ziekenhuis dit om een bepaalde reden niet kan/wil doen. De huisarts is niet verplicht gehoor te geven aan uw verzoek. De aanvraag duurt ook altijd langer via de huisarts. De eerste en beste optie is dus om dit via uw specialist in het ziekenhuis aan te vragen.

Als de huisarts de verwijzing stuurt, vraag dan direct bij uw ziekenhuis hoe u op voorhand al toestemming kunt geven om uw medische gegevens aan ons door te sturen zodra wij daarvoor aankloppen bij uw ziekenhuis.

Kan ik een second opinion aanvragen vanuit het buitenland?

Ja, dat kan. Uw behandelend arts uit het buitenland kan uw gegevens naar ons sturen. We willen de documenten in het Nederlands of Engels hebben. U kunt de documenten laten vertalen door een medisch vertaalbureau.

Wij hebben van u nodig:

  • Een verwijsbrief van uw arts met daarin:
    • of het gaat om een overname van behandeling of second opinion;
    • bij second opinion: de vraagstelling van u en/of uw arts: waar wilt u onze mening over?
    • Medische gegevens zoals: verslagen en uitslagen van onderzoek, zoals van de patholoog en het laboratorium.
  • Contactgegevens van uw behandelend arts: naam, telefoonnummer, mailadres.
  • Gegevens van uzelf: naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, mailadres en verzekeringsinformatie.
  • Eventueel gegevens van een contactpersoon: naam, mailadres en telefoonnummer.

Krijg ik een bevestiging van mijn aanvraag?

Nee, u ontvangt geen bevestiging als wij de informatie binnen hebben. Wij sturen de gegevens direct door naar onze specialisten. U kunt eventueel vragen of uw arts u laat weten als de aanvraag naar ons is verstuurd.

U krijgt wel bericht als de beoordeling klaar is, meestal 5 werkdagen na ontvangst.

Wilt u weten of wij alle informatie hebben gekregen van uw ziekenhuis? Of wilt u de status weten van uw verwijzing? Bel dan onze Backoffice Poliklinieken: 020 512 9111.

Word ik altijd uitgenodigd voor een afspraak?

Niet altijd. Dat kan zijn omdat wij het eens zijn met uw voorgestelde behandeling en hier geen aanvullingen op hebben, of omdat we vinden dat er een snelheid van handelen nodig is waaraan wij op dat moment niet kunnen voldoen.

Er kunnen ook andere redenen zijn waarom een second opinion-gesprek niet plaatsvindt. Dit hoort u van ons.

Kost een Second Opinion geld?

Wij hebben afspraken met de meeste zorgverzekeraars in Nederland. 

De meeste zorgverzekeraars vergoeden één second opinion per jaar. Toch raden we aan om uw zorgverzekeraar te vragen of uw onderzoek, behandeling of second opinion wordt vergoed. Als de second opinion wordt vergoed, verloopt de financiële afwikkeling via uw zorgverzekeraar.

Worden de kosten niet vergoed, dan vragen wij u om een voorschot van €500 te betalen. U kunt dit bedrag pinnen. De daadwerkelijke kosten berekenen we achteraf. Onze afdeling zorgadministratie neemt in deze situatie contact met u op over de betaling.

Hoe gaat een second opinion?

Worden alle onderzoeken opnieuw gedaan?

Bij een second opinion gebruiken we de uitslagen van de onderzoeken uit uw eigen ziekenhuis. De gegevens zijn door uw eigen ziekenhuis naar het Antoni van Leeuwenhoek gestuurd.

Misschien wil onze specialist een onderzoek opnieuw laten doen. Dan krijgt u een uitnodiging. Daarom maken wij pas een afspraak met u nadat we de medische gegevens hebben bekeken en wij weten of aanvullend onderzoek nodig is.

Hoe verloopt een afspraak voor een second opinion?

Tijdens uw afspraak praat u met de specialist over uw medische situatie. Uw afspraak kan in het AVL zijn of via een videoconsult. Soms doen we lichamelijk onderzoek en soms overleggen wij met uw behandelend arts.

U kunt ook vragen stellen tijdens dit gesprek. U kunt uw vragen thuis opschrijven, zodat u niets vergeet.

Vaak geeft de specialist u een advies. Het kan prettig zijn om iemand mee te nemen naar de afspraak of mee te laten luisteren tijdens het videoconsult.

Als tijdens het gesprek blijkt dat u aanvullend onderzoek nodig heeft, of dat er meer gegevens nodig zijn, krijgt u een tweede afspraak.

Krijg ik meteen de uitkomst van de second opinion te horen?

Tijdens het gesprek met de arts van het Antoni van Leeuwenhoek krijgt u vaak meteen de second opinion en het advies.

Soms lukt dat niet. Dan worden uw gegevens besproken in een multidisciplinair overleg. Dat is een overleg waarbij artsen vanuit verschillende specialismen uw situatie met elkaar een advies maken. Dan kan het wat langer duren voordat u ons advies hoort.

Wat als het second opinion-advies anders is dan mijn diagnose of behandelplan?

Het advies tijdens het second opinion-gesprek kan anders zijn. Dat betekent niet dat wij de behandeling automatisch overnemen. U kunt een overname wel bespreken tijdens of na het gesprek met onze specialist. Dan hoort u wat de mogelijkheden zijn.

Bespreek het advies van de second opinion ook met uw eigen arts. Misschien neemt uw huidige behandelaar ons advies over. Dan is overname niet nodig. U kunt uw voorkeur aangeven waar u behandeld wilt worden. Als het AVL uw voorkeur heeft, bekijken wij of we u als patiënt kunnen overnemen. Totdat u door ons bent overgenomen, blijft u bij uw huidige ziekenhuis.

Ik twijfel over een overname. Welke vragen kunnen mij helpen?

De volgende vragen kunnen u helpen een keuze te maken. U kunt ze stellen tijdens uw second opinion-gesprek.

  • Hoeveel is er bekend over de kans van slagen?
  • Worden de nieuwste technieken gebruikt?
  • Hoe groot is de ervaring van het behandelteam?
  • Brengt de behandeling ongemak met zich mee (kwaliteit van leven)?
  • Moeten u en uw naasten er ver voor reizen?
  • Hoelang gaat de behandeling duren?
  • Heeft u vertrouwen in de hulpverlener?
  • Is er een goede begeleiding?
  • Wordt de behandeling vergoed door de zorgverzekeraar?
  • Wat zijn de wachttijden?
  • Is al bekend wie mijn behandelend specialist gaat worden?

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden of wenst u meer uitleg? Stel uw vraag dan aan het Centrum Patiënteninformatie. Zij zijn telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur via 020 512 9111.

U kunt ook een mailtje sturen met daarin uw naam, telefoonnummer, aandoening en vraag via centrumpatienteninformatie@nki.nl.