Transferverpleging
DEZE PAGINA IS IN BEWERKING
Een transferverpleegkundige helpt patiënten bij het regelen van zorg als ze uit het ziekenhuis komen. Bijvoorbeeld als iemand naar huis gaat, naar een verpleeghuis of naar een revalidatiecentrum.

Wat doet de transferverpleegkundige voor u?
• de (wettelijke) mogelijkheden van bijvoorbeeld thuiszorg
• het aanvragen van hulpmiddelen, zoals een rolstoel of bed
• (tijdelijk) wonen in een zorginstelling
• zorg in de laatste levensfase (palliatieve zorg)
Daarna regelt de transferverpleegkundige de zorg voor u. U en uw familie worden op de hoogte gehouden van wat er gebeurt. Heeft u vragen over de zorg na uw ziekenhuisopname? Dan kunt u altijd makkelijk contact opnemen met de transferverpleegkundige.
Nazorg passend bij uw wensen
De transferverpleegkundige regelt samen met u, uw familie, de arts en andere zorgverleners de zorg die u nodig heeft na uw opname. Hij of zij helpt u bij het maken van keuzes die passen bij uw wensen en bij de regels in Nederland.
De transferverpleegkundige neemt contact op met thuiszorgorganisaties, zorginstellingen en – als dat nodig is – met uw zorgverzekeraar.
Wat kunt u zelf doen?
Mantelzorg (zorg door familie of naasten)
De transferverpleegkundige regelt extra verpleegkundige zorg naast de hulp die uw familie of vrienden u geven. Het is daarom belangrijk om samen met hen te bespreken welke zorg zij kunnen bieden.
Personenalarmering thuis
Met een personenalarm voor thuis kunt u in een noodgeval snel hulp krijgen. U maakt dan contact met een meldkamer of iemand die u direct kan helpen.
Wilt u weten hoe u een personenalarm kunt aanvragen en of u geld terugkrijgt? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid of vraag informatie bij het WMO-loket van uw gemeente.
Het aanvragen van een personenalarm kan een paar weken duren. Vraag het daarom op tijd aan.
Maaltijden en boodschappen regelen
Als u (tijdelijk) niet kunt koken of boodschappen doen, kunt u maaltijden of boodschappen laten bezorgen.
Hulp bij het huishouden
Heeft u hulp nodig in het huishouden om thuis te kunnen blijven wonen? Dan kunt u deze hulp aanvragen bij het WMO-loket van uw gemeente. Samen met u kijkt de gemeente welke hulp u nodig heeft. Houd er rekening mee dat het aanvragen van deze hulp veel tijd kan kosten. Vraag het daarom op tijd aan.
Het ontslag komt in zicht
Uw arts geeft advies over welke zorg u nodig heeft na uw opname in het ziekenhuis. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- verzorging van een wond
- leren hoe u een stoma verzorgt
- hulp bij wassen en aankleden
- revalidatie om weer sterker te worden, zodat u thuis zelfstandig kunt leven
- voorbereiding op een vervolgbehandeling

Thuiszorg
Een wijkverpleegkundige helpt u bijvoorbeeld met:
- aankleden en uitkleden
- wassen en douchen
- verzorgen van wonden
- geven van een injectie
- zwachtelen van een been
Door een tekort aan personeel in de thuiszorg kan het soms langer duren voordat u de juiste hulp krijgt.
De wijkverpleegkundige komt bij u thuis en maakt samen met u een zorgplan. Hij of zij bepaalt ook hoeveel zorg u nodig heeft.
Wijkverpleging wordt betaald vanuit het basispakket van uw zorgverzekering.
Hulpmiddelen en/of overplaatsing
-
Tijdelijke hulpmiddelen
Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig, zoals een hoog-laag bed, rolstoel of toiletstoel? Dan kunt u deze lenen bij een thuiszorgwinkel.
De transferverpleegkundige helpt u om te kijken welke hulpmiddelen u nodig heeft en kan ze voor u aanvragen.
Hulpmiddelen die u tijdelijk nodig heeft, worden tot 26 weken vergoed door uw zorgverzekeraar.
-
Eenvoudige loophulpmiddelen
Eenvoudige hulpmiddelen om te lopen, zoals krukken, een rollator of een looprek, worden niet vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering. U kunt deze hulpmiddelen zelf kopen of huren bij een thuiszorgwinkel of via een webshop. Soms worden deze hulpmiddelen wel vergoed vanuit een aanvullende verzekering. Vraag dit na bij uw zorgverzekeraar. Bent u lid van een thuiszorgorganisatie of een ledenvereniging? Dan kunt u ook daar vragen of u (een deel van) de kosten terugkrijgt.
-
Zorginstelling
De transferverpleegkundige bespreekt samen met u en/of uw naasten welke zorg u nodig heeft.
Als zorg thuis niet mogelijk is, krijgt u advies over de mogelijkheden in een zorginstelling. U mag zelf aangeven naar welke zorginstelling uw voorkeur uitgaat.
In overleg met u vraagt de transferverpleegkundige een plek aan bij de zorginstelling van uw keuze. Is daar geen plek? Dan zoekt de transferverpleegkundige samen met u en uw naasten naar een andere passende oplossing.
Bent u niet opgenomen in het AVL maar heeft u wel zorg nodig? Dan kunt u terecht bij het Centrum Patiënteninformatie. Daar krijgt u uitleg over waar en hoe u zorg kunt regelen.
Wie zijn wij?
-
Gudule Nelissen
Transferverpleegkundige -
Ria Ravensbergen
Transferverpleegkundige -
Heleen Joosten
Transferverpleegkundige -
Charlotte Kreuger
Transferverpleegkundige -
Mea Pijnaker
Transferverpleegkundige -
Ruth Nijland
Transferverpleegkundige -
Judith Flier
Transferverpleegkundige -
Nicole Potgieter
Transferverpleegkundige
Contact
- Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 08:30-17:00 uur
- Telefoon: 020 512 9111, de centrale verbindt u door met het Transferpunt.